lördag 14 januari 2012

Vaksalamordet och om att tala eller inte tala





















Jag var i New York för några år sen och även om jag inte gillade staden så kunde jag i alla fall observera några saker. Det finns otroligt många poliser i downtown. En person kallade dem för the useless force då de var så många att de var tvungna att fika mycket för att få tiden att gå. Så var det enligt min källa. När man sedan besökte Harlem så fanns det inga poliser och det var verkligen som att kliva in i en annan värld. Alla varnade mig om Harlem. Det som jag reagerade på var att det inte fanns människor någonstans! Det var helt dött ute på gatorna. Vad kan det bero på? Att ingen vågade vara ute? Att ingen vågat vittna i tid?

Polisen i Uppsala verkar ha lite problem med att få folk att prata om mordet på Vaksalagatan 55. Detta verkar konstigt eftersom det åtminstone på Flashback skrivs om mordet även om man uttrycker sig vagt på flashbackskalan. Det är klart att det finns personer som vet vad som hänt och som tyvärr inte vågar berätta det för polisen. Det är synd. Ett samhälle eller en stadsdel blir inte en bättre plats om ingen vågar prata eller ingripa. Var du i närheten av Vaksalagatan 55 på mordmorgonen mellan 05.45 och 06.15 så ska du höra av dig till polisen och hjälpa dem med utredningen. Se det som blodgivning, du hjälper andra!

Om man känner sig trygg eller inte beror inte på i vilken stadsdel man bor i för man kan råka ut för allting var som helst. Jag brukar ju ta mig till olika områden i städer jag besöker och i New York blev det mest läskigt precis utanför FN-byggnaden när jag gick där sent på kvällen. Det tror man inte, precis som man inte tror att mord kan ske i Fålhagen. Det är avvikelserna från det normala som skrämmer oss.

Jag hoppas att polisen löser mordet. I vilket fall som helst så tycker jag att de ska ta lite kaffepauser då och då, kanske inte 8-16 men lite kortare för sådant ökar ju kreativiteten. Man ser olika lösningar och kopplingar mellan saker. I väntan på lösningen ska jag ta en kopp kaffe.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar