torsdag 26 januari 2012

Det egentliga Fålhagen anno 1909















Vinter gör sitt intåg och det är lite kallt och mörkt att gå runt i Uppsalas trevligaste stadsdel. Då passar det utmärkt att skriva lite om historia och försöka lösa de funderingar jag haft om stadsdelen. Den här kartan är från 1909. Jag har ju länge velat ta reda på var Almtuna låg. När jag har tid och det är ljust så ska jag gå längs Ymergatan och ta mig till det egentliga Fålhagen. Sedan ska jag fortsätta min promenad till Hjalmar Brantingsgatan (dåvarande Tunagatan) och titta på områden där det förr i tiden var lergropar. Och om jag orkar så ska jag gå runt i kvarteret Salnecke. Salnecke och Almtuna är de delarna som resten av Fålhagen spridit sig runt. Det måste ha varit mäktigt att gå längs Ymergatan ner mot stan och se Port Arthur dominera miljön. Nästa gång ska jag skriva om hur Fålhagen såg ut på 1880-talet.

1 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Kul att se var Almtuna låg. Jag gissar att det jättestora Gul-gröna huset i liljegatans förlängning är från den tiden. När vi flyttade till fålhagen för 25 år sedan låg ett lika stort rött hus precis bredvid jättehuset, där det nu ligger ett antal radhus.

Tack för dina efterforskningar.

Skicka en kommentar