onsdag 11 januari 2012

Förorenad mark på stationsområdet

Detta är inte den byggplats som texten handlar om, men ligger väldigt nära den.

Det stod i UNT i söndags om att marken som Uppsalahem ska bygga hus på i korsningen Stationsgatan-Strandbodkilen är förorenad och måste saneras. Det har upptäckts höga halter av bly, kreosot och arsenik på platsen. Det är inte så förvånande att stationsområdet är förorenat eftersom arsenik användes till att impregnera järnvägssliprar förr i tiden. Numera används kreosot, vilket också är giftigt! Jag visste faktiskt inte att man fortfarande använder kreosot (även om man försöker minska användningen och dess effekter), men jag läste det i Trafikverkets faktablad. Bly är också en vanlig förorening längs banvallar, även om jag inte är helt säker på varifrån det kommer.

Vanligtvis när man upptäcker förorenad mark så är det praxis att den som har förorenat området ska stå för betalningen så långt det är möjligt. I UNT stod det dock att miljönämnden anser att SJ och Uppsalahem ska dela på kostnaderna. Kanske beror detta på att man anser att föroreningarna inte skulle ha blivit ett problem om inte Uppsalahem skulle gå dit och gräva? Det är nämligen först när massorna rörs om som risken ökar att föroreningarna sprids och skadar människor och natur. I det här fallet riskerar föroreningarna även att påverka kommunens vattentäkt. Därför måste massorna fraktas bort och ersättas av rena massor.

Visste ni förresten att det finns 80 000 misstänkt förorenade platser i Sverige! Och utöver dessa lär det finnas ett stort mörkertal. Det är länsstyrelserna som har som ansvar att lokalisera potentiellt förorenade platser och genomföra riskklassningar. Om ni undrar mer om detta kan ni till exempel läsa länsstyrelsernas informationsfolder.

3 kommentarer:

Scribo sa...

Fast det kan inte ha kommit som en överraskning. Den här rapporten kom redan 2006 så jag undrar vad man egentligen förväntade sig. Kartan i slutet av dokumentet säger väl allt?
http://old.c.lst.se/upload/publikationer/natur_och_miljo/miljoskydd/SLUTRAPPORT%20Uppsala%20%C3%B6stra%20Stationsomr%C3%A5de.pdf

Niina sa...

Nej, jag tror också att de kände till föroreningarna sedan länge. Men det centrala läget gör kanske att man gärna bekostar en sanering för att kunna tjäna pengar på lägenheter? Kanske är det därför Uppsalahem måste stå för en del av kostnaden också? Tack för länken förresten, jag lärde mig en del om bly: "Blyjonen (Pb 2+) binds till enzymer och stör deras funktion. Den är mycket lik
kalciumjonen till storlek och laddning och kan därmed substituera för kalcium vid
kalciumbrist. Bly kan ge skador på nervsystem och njurar samt påverka bildningen av blodkroppar"
Så drick er dagliga mjölk nu:).

Niina sa...

Jag lärde mig även varifrån blyföroreningarna kommer: Man målade kontaktledningsstolpar och deras bryggor med blymönja med ca 10-15 års mellanrum.

Skicka en kommentar