måndag 17 januari 2011

Bo i hyresrätt i Fålhagen

Om man vill flytta till Fålhagen måste man oftast köpa en lägenhet eller ett hus. Men för dem som inte vill eller kan köpa en bostad finns det faktiskt lite hyresrätter också. Jag tänkte att det vore trevligt att få en överblick över vilka möjligheter det finns till att få en hyresrätt i Fålhagen. Man får dock vara beredd på väldigt långa kötider till de flesta lägenheterna. Här är de hyresrätter som jag har hittat som finns i Fålhagen:

Dombron har 112 lgh i husen runt Sivia torg, och 55 lgh på Eskilsgatan 6 och Vaksalagatan 35-39.
Besqab har precis byggt 57 lgh vid Bergsbrunnaparken, som de förvaltar själva. Men bara 18 av dem är hyresrätter. Det finns fortfarande hyresrätter kvar, de är dyra, men du hittar dem här om du är intresserad.
Uppsalahem har 53 lgh i kvarteret Sverre, plus ungdoms- och studentlägenheter. Dessutom bygger de ju nytt i kvartet Sverre (som vi skrev om i november) och vi gissar att det blir hyresrätter eftersom det är Uppsalahem som bygger.
HSB har bara lägenheter till de som bosparar, och det är totalt 70 lägenheter på Frodegatan, Österängsgatan, Torkelsgatan och Hjalmar Brantingsgatan. Jag hittade inte informationen på deras hemsida, så jag får tacka Eva-Lena på HSB som tog sig tid att hjälpa mig.

Men det var ingen lång lista över hyresrätter! Kanske har jag missat någon hyresvärd. Slutsatsen är i alla fall att man ska ställa sig i kö tidigt om man vill få en hyresrätt här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar