måndag 10 januari 2011

Sivia Matcenter?



















Nu minns jag inte exakt vad affären heter men om man går till Sivia torg och ser texten Matcenter så har man kommit rätt. Jag tog en sväng förbi där i veckan för att undersöka om affären skiljer sig nämnvärt från Ica och Coop. Det är klart att det finns en stor skillnad: Matcenter har verkligen mat från hela världen!


Det man saknar på Vaksala torg på vintrarna finns ju här i Matcenter för trots att det är vinter så har de billiga frukter. Det tycker jag är bra eftersom våra fruktkostnader har skjutit i höjden efter att vi skaffade kaninen. Det blir liksom fruktfest varje kväll. Så nu har jag två stycken billiga fruktställen att gå till: Matcenter på Sivia torg och så självklart Mykonos i korsningen Väderkvarnsgatan och Hjalmar Brantingsgatan.

Vad köpte jag då på Matcenter? Bananer var ett självklart val eftersom kaninen är tokig i bananer som godis. Jag köpte även en konservburk med en kycklingkorv i. Kycklingen hade dödats enligt ”Islamic rites” som det så informativt stod i burken. Jag gillar de arabiska kycklingkorvarna väldigt mycket eftersom de har oftast lite extra kryddning i sig. Om ni inte har testat så ska ni absolut gå och köpa lite kycklingkorv i konservburk. Burkarna har ett öppningssystem som är något komplicerat. Sedan köpte jag en coladryck som hette Cockta. Eftersom man utelämnat -il i slutet av ordet så var denna dryck alkohol- och koffeinfri! Och kolsyrefri också. Enligt mina smaklökar var den även lite smakfri. Men men, det är svårt att döma ut drycken bara efter en gång. Jag ska ge Cockta en ny chans framöver. Sedan till någonting jättegott! Fikongodis från Matcenter är ett måste, ta då en sån där förpackning som liknar chokladaskar. Grymt goda och söta fikon!

En annan sak som jag lärde mig på Matcenter var att de säljer minst två olika sorters fetaostar. En grekisk och en bulgarisk. Vad är då skillnaden? Detta råkade jag bara höra när jag var där så jag hoppas att jag hörde rätt. Tydligen är deras grekiska fetaost mildare än den bulgariska. Så om du föredrar en mildare fetaost så ska du be om att få en bit av deras grekiska fetaost. Jag måste köpa fetaost från Matcenter i framtiden.

Sedan är det lite roligt att höra ”Hej mannen!” vid kassan när man ska betala, lite mer personligt än bara ”Hej!” som man hör på Ica eller Coop. Dessutom så trodde jag att jag hade passerat ”Hej mannen”-åldern...





0 kommentarer:

Skicka en kommentar