tisdag 25 januari 2011

Dagis som inte blev av i Fålhagen









Nu är Mitt i Fålhagen på hal is och spekulerar på Aftonbladets nivå. Jag bläddrade bland gamla inlägg och såg ingenting om just detta ämne så då måste jag bara skriva om detta. Jag tror att det var den här lokalen där man ville starta ett finspråkigt dagis men det fick man inte göra. Jag har googlat lite kring detta och hittade dokument både på finska och svenska om hur dagiset inte blev av trots att det ett tag såg ut som att det skulle startas ett finskspråkigt dagis mitt i Fålhagen. Det blev Luthagen till slut. Men vad hände? Mäklarfirman gjorde reklam för lokalen som en utmärkt lokal för dagis och A.R.T. ville sälja. Vad hände? Jag vill ännu en gång betona att jag kan ha fel men man pratar om en lokal på Ymergatan och jag har svårt att se att det skulle finnas andra lokaler som det skulle kunna handla om.

Varför blev det då inte här i Fålhagen istället för Luthagen? Jo, Länsstyrelsen sa nej till att ha ett dagis i lokalen. Mest för att det inte finns en egen förskolegård. Antagligen för att kunderna skulle kunna spontanvistas utomhus. Det räckte inte med flera parker i alldeles i närheten. Tråkigt men bra att man hittade en annan lokal för barnen och dagiset. Det är det som är det viktigaste. Dessutom så kan det vara så att Fålhagen förblev ett lugnt område i och med detta nej. Tänk er på alla bilar som behövs för att ta barnen till dagis som då hade kört på Ymergatan.

2 kommentarer:

Eva Berglund sa...

I Fålhagen behöver man väl inte ta bilen till dagis?

Juuso sa...

Nej men jag tänkte att eftersom det skulle ha blivit ett dagis för finskspråkiga där och alla finskspråkiga bor inte i Fålhagen. Det var så jag tänkte. Jag tycker inte heller att man ska ta bilen till dagis.

Skicka en kommentar