fredag 14 januari 2011

Tunagatan 4








Den 24 maj 1930 hade UNT en annons med i tidningen som gjorde reklam för en byggnadsfirma vars kontorslokal låg i kvarteret Sverre i ett hus som Gunnar Leche ritat. Kvarteret Sverre ligger självklart i Fålhagen och just det kvarteret kommer jag och Niina ha mycket att skriva om. Dels på grund av Leche, dels på grund av Diös men förhoppningsvis kommer vi att kunna skriva mycket om hyreshusen i kvarteret Sverre. Varför? Mer om det senare.

I dagens Fålhagen kan man gå runt i timmar utan att hitta Tunagatan 4 för den gatan har man döpt om. En stor socialdemokrat med namnet Hjalmar Branting gjorde att Tunagatan kändes lite lamt så om du vill hitta Tunagatan och Anders Diös gamla kontorslokal så ska du alltså gå till Hjalmar Brantingsgatan 4. Det huset ligger egentligen mitt i Fålhagen för därifrån har man nära till Vaksala torg, Soul Food, Mykonos och Väderkvarnsgatan. Egentligen borde vi flytta in i det huset! Nåväl, idag hittar man moderna antikviteter i huset men även lite mer moderna fenomen som viktväktarmöten. Ett mångsidigt och spännande hus helt enkelt. Dessutom har man haft en återförsäljare för Scania lastbilar i huset. Spännande!

P.S. Man kan faktiskt se en liten kulle på denna bild som jag tagit från hitta.se.

Källa: Gunnar Leche stadsarkitekt

3 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Jag tror att det var den kulle där väderkvarnen som givit upphov till namnet väderkvarnsgatan låg

Scribo sa...

@Eva Det stämmer ganska bra. Jag håller på med en bloggpost om detta. Jag behöver dock några bilder innan den är klar så jag hoppas vädret blir fint i helgen.

Anonym sa...

Precis hittat eran blogg och gillar den skarpt, kul att ni skriver så blandat. En bra blandning med historia och nutid.

Kan ni inte skriva om era favorit restauranger i fålhagen eller närområdet. Jag äter istort sett alltid nere på stan men skulle vara lite kul att hitta någon favorit lite närmare hemmet.
/malin

Skicka en kommentar