onsdag 12 januari 2011

Kvarteret Sverre ur ett historiskt perspektiv












Mitt i Fålhagen skrev för länge sen om hyreslägenheterna i kvarteret Sverre. Alldeles nyligen skrev Niina om det planerade huset i samma kvarter. Mycket kommer att hända där framöver. Det var därför jag bestämde mig för att skriva om kvarterets historia. Först måste jag bara tacka Leif Lambert med flera för att skrivit boken Gunnar Leche stadsarkitekt för trots att staden Uppsala kryllar av akademiker så har jag inte lyckats hitta så många intressanta böcker om Uppsalas historia. Det är väldigt intressant att ta sig genom stadens historia genom att följa en huvudperson och några mycket viktiga individer som kan sägas ha skapat centrala Uppsala. När Leche klev in i staden 1920 så bestod den av drygt 28 000 invånare. På den tiden var Uppsala Sveriges elfte största stad. Nu skulle det byggas. Åter till kvarteret Sverre.


Trots att jag skrivit lite om Diös occh Leche så får man inte glömma Karl Johansson som både ritade och byggde hus i Fålhagen men framförallt i Svartbäcken. Det var ju Karl Johansson som i oktober 1927 satt igång byggandet i kvarteret Sverre. Det blev 14 lägenheter på Vaksalagatan 33. Johansson anlitade också Leche för att rita huset och man kan verkligen se Leches stil i huset på Vaksalagatan i kvarteret Sverre.

Nästan samtidigt höll Anders Diös på att bygga Tunagården i samma kvarter. Även det huset hade Leche ritat på vad som sägs ha varit kuperad terräng. Ja, i uppsalamått räcker det väl med en höjd på en meter för att det ska kunna kallas för kuperad. Skämt åsido för här i kvarteret Sverre hade man haft väderkvarnar en gång i tiden.


De där kullarna i kvarteret Sverre verkar ha varit någon form av tvångstanke för Leche. Väderkvarnarna var borta och nu ville Leche rita och bygga någonting märkvärdigt där. 1923 ritade han ett förslag om att bygga en stadsdelskyrka där. Var exakt kyrkan skulle ha legat är lite svårt att se men eftersom kvarteret Sverre inte är så stort och jag kan tänka mig att Leches kyrka hade varit stor så hade man nog gått miste om antingen Johanssons lägenheter på Vaksalagatan 33 eller Diös lägenheter på Tunagatan. Synd hade det varit. Nu har vi ju ändå Almtuna kyrkan mitt i Fålhagen. Det är nog bra så.

Källa: Gunnar Leche stadsarkitekt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar