tisdag 7 juni 2011

Folk vill bo i stan!


Läste i "4:e Storstaden" (en annonstidning från kommunen) att trenden är tydlig - fler och fler vill bo i stan. Både äldre som säljer sina hus, yngre personer, och barnfamiljer vill bo i stan :). Jag förstår varför, jag trivs utmärkt med att bo i främre Fålhagen, som ju nästan kan räknas till centrum. Det är inte längre självklart att vilja flytta till villa ens när man får barn, för det finns mycket roligt för barn även i stan. Det finns bra lekparker, både här i Fålhagen, i Stadsparken, mm. Och det finns roliga museer för barn, som Biotopia och Pelle Svanslös Hus. Och det finns inomhuslekland - som jag för övrigt skulle kunna betala mycket för att få härja i själv :).

Jag tycker att det är jättekul att fler vill bo i stan. Baksidan av myntet är väl att alla inte kan få göra det i Uppsala, eftersom utbudet av lägenheter i centrum ändå är rätt litet. Staden har byggts utåt istället för inåt, och priserna stiger mycket när alla vill bo nära centrum. Jag hoppas att man kommer på bra sätt att förtäta staden på utan att offra våra grönområden. Och jag tror att själva stadskärnan kommer att utvidgas ordentligt inom en snar framtid, så att även Fålhagen kommer att räknas till centrum :). Uppsala har faktiskt en sjukt liten stadskärna med tanke på befolkningsmängden, jämför tex med Malmö där det bara bor ca 100 000 fler.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar