onsdag 8 juni 2011

Uppsala entré gör att centrum växer åt öster

Bild lånad från Skanskas projektsida

Jag skrev ju igår att jag trodde att stadskärnan inom en snar framtid kommer att utvidgas. En av anledningarna till att jag tror det är all den aktivitet som förekommer på Vaksala torg, Musikens Hus, och snart det nybyggda bågformade huset. I huset byggs både hotell, kontor och butiker, och det är särskilt butikerna som jag tror kan locka folk att röra sig mer på östra sidan av järnvägen. Det vore en bra chans för det trånga centrum att kunna utvidgas och rymma fler butiker.

Jag vet dock inte ännu vad det blir för slags butiker i huset, mer än att de ska vara inriktade mot pendlare och folk i rörelse. Risken är ju att det mest blir mat, apotek, osv. Jag skulle vilja att det även flyttar in några kläd-/inredningsaffärer eller dylikt som inte finns i stan idag, och som skulle bidra till känslan av att centrum fortsätter in i Fålhagen. Den enda affären som jag vet kommer att byggas är ett stort Coop. Och det är förstås välkommet, ibland känns Ica liite för långt bort när man passerar genom Centralpassagen och ska vidare österut :).

Visste ni förresten att kontorslokalerna redan är uthyrda?! Det var visst ett stort sug efter centrala kontor :).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar