fredag 17 juni 2011

Speakers' corner byggs i Fålhagen!


Centerpartiet kom med ett förslag förra sommaren att Uppsala ska få sitt eget Speakers' corner, och i november beslutades det att idén ska bli verklighet. Vi Mitt i Fålhagen-bloggare agerade faktiskt opatriotiskt mot vår stadsdel och föreslog att det kunde byggas i Martin Luther Kings park. Vi kom inte på tanken att den skulle hamna i Fålhagen, så därför föreslog vi Martin Luther Kings park som vi ofta åkt förbi med Flogstabussen och tyckt att den behöver livas upp. Men i onsdags beslutade gatu- och trafiknämnden att anta ett förslag till hur Speakers' corner ska se ut, och att det ska ligga på Vaksala torg! Så nu får vi det i Fålhagen!

I Hyde Park i London ligger ett berömt Speakers' corner (där den här bilden är ifrån) där folk står och håller tal varje vecka. Hoppas att Uppsalaborna också vågar göra det! Det är väldigt osvenskt att ställa sig och hålla ett tal bara sådär. Även om jag ogillar fenomen som jantelagen väldigt starkt, och gillar att vara udda, så tror inte jag att jag vågar. Jag hann förresten precis se att det finns en till artikel i UNT om detta idag, och de som uttalar sig där tror inte heller att folk vågar hålla tal spontant på torget. Så det är upp till er alla att bevisa att de har fel:)!

På tal om tidningar vill jag passa på att berätta för Uppsalatidningen att Murargatan INTE ligger i Fålhagen, utan i Sala Backe. De hade med en händelse där i sin brottsektion och rubricerade detta Fålhagen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar