onsdag 1 juni 2011

Ett oväntat möte i Fålhagen




















Lika oväntat som mötet med den här katten var i Frankrike, var mitt möte med en utbytesstudent i lördags. Jag var bara ute för att röra på mig för att undvika marathonstelheten dagen efter. Jag träffar på honom på Hjalmar Brantingsgatan och han stoppar mig och frågar var Botvidsgatan ligger någonstans. Han höll på att dela ut reklam. Kan man ha bättre tur som utbytesstudent att man råkar träffa på en språklärare och stadsdelsbloggare gående längs gatan. Jag tror inte det :). Eftersom han hade gått vilse rätt rejält så gick jag med honom till rätt adress eftersom jag ändå var på väg till en after marathon-öl och lite mat. Det var kul att prata svenska med någon som själv lärt sig språket från tv och radio. Att orka lägga ner den tiden på att lära sig ett språk medan man pluggar på universitetet är imponerande. Jag gillar när människor tar eget ansvar och investerar i sig själv utan att någon talar om för dem att det här måste du lära dig. Den här mannen pluggar, jobbar på helgerna och lär sig svenska genom att lyssna och härma andra. Underbart! Sedan undrar jag om det står "hej jag kan hjälpa dig" på min panna eftersom jag ofta blir stoppad för att folk vill fråga mig om hjälp.

P.S. Jag vill bara skryta med att Mitt i Fålhagen lyckades posta någonting varje dag i maj. Jag tror inte att det hänt någon gång i bloggens historia :).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar