torsdag 30 juni 2011

Strings 2011


Just nu har några av världens skarpaste hjärnor samlats i Fålhagen! Det är konferensen Strings 2011 som hålls på UKK som har samlat världsexperter i strängteori. Konferensen pågår 27 juni-2 juli, och på lördagen 2 juli hålls även populärvetenskapliga föreläsningar för allmänheten i universitetsaulan. Det evenemanget är dock tyvärr fullbokat enligt UKK:s hemsida.

Detta är en konferens som har färdats jorden runt under åren och hållits i bland annat i Texas, Geneve (CERN) och Cambridge. Detta är första gången konferensen hålls i Sverige, och det är tydligen väldigt prestigefullt att få arrangera konferensen. Arrangörerna beskriver det som ungefär likvärdigt som att få ett olympiskt spel, så det är verkligen en fjäder i hatten för Uppsala universitet! Konferensen brukar samla över 500 forskare i strängteori från hela världen.

Om ni undrar vad strängteori är så är jag inte rätt person att berätta det för er. Däremot skulle jag nog gärna kunna tänka mig att läsa in mig på ämnet, om inte naturvård och ekologi tog upp all min tid :). Men jag tjuvläste lite på baksidan av Nya horisonter (tidning för alumner vid UU): "Tanken är att naturen är uppbyggd av strängar som genom sina vibrationer gestaltar alla de partiklar vi känner igen från partikelfysiken. Teorin ger också möjlighet att bygga modeller som beskriver hela vårt universum och dess skapelse. Och kanske kan den ge svar på om vårt universum är det enda eller om det finns fler. Men strängarna är små och än så länge har ingen sett några spår av dem."

0 kommentarer:

Skicka en kommentar