tisdag 21 juni 2011

Vansinne att cyklister ska få cykla mot rött

Vi fick kommentaren att vi kunde ta upp förslaget om att cyklister ska få svänga höger mot rött på vår blogg, och skriva om hur det påverkar vår stadsdel :). Det gav mig en påminnelse om att jag faktiskt har känt ett behov av att skriva av mig angående detta förslag :).

Jag tycker att förslaget är vansinnigt. Alla vet hur dåliga Uppsalas cyklister är på trafikregler redan nu. Nästan ingen visar tecken när de svänger till exempel (är de kanske inspirerade av bilisterna som så ofta låter bli att blinka?). Och hur ofta har en cykel stannat för er när ni har gått över ett övergångsställe? Nej, jag tror att det här förslaget kommer att leda till följande saker om det röstas fram:

För det första: Glöm att cyklisterna skulle stanna för de gående till höger när de gående får grönt - cyklisterna skulle antagligen tro att de har någon slags allmängiltig förtur när de svänger höger. För det andra: cyklisterna skulle antagligen börja se rödljus som mindre viktiga och cykla mot rött i alla slags situationer och inte bara till höger.

Ni hör att jag har låga tankar om mina medcyklister, men jag undrar faktiskt hur många procent av dem som egentligen har körkort när jag ser hur de beter sig. (Å andra sidan beter sig ju Uppsalas bilförare också dåligt, åtminstone vad gäller att blinka och att köra korrekt i rondeller. Ibland undrar man om de har fått körkortet i Corn flakespaketet.) Nej, jag tror att det funkar bäst som det är idag, att det är olagligt för cyklister att svänga höger mot rött, men att de gör det ibland ändå när de själva bedömer att trafiksituationen är säker, istället för att tro att de alltid kan göra det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar