onsdag 15 juni 2011

Suzanne Vega på Katalin 2 juli

Jag såg att Suzanne Vega kommer till Katalin 2 juli. Jag kom inte på vem det var, så jag var tvungen att googla henne. Det visade sig (som ni säkert vet) att hon skrev och sjöng Luka år 1987. Jag vet vad det är för låt (och tycker den är bra), men att den skrevs 1987 var för mig en stor överraskning! Jag hörde den på radio typ i början av 2000-talet. Då spelades den på NRJ varje dag ett tag.

Jag frågade mina kompisar på facebook om någon visste varför den spelades så mycket då, om den kanske var med i nån känd film, eller om nån hade gjort en cover på den då. Men ingen verkar veta. De flesta svarade bara att låten antagligen spelades ofta för att den är så bra. Ja, det kan jag hålla med om, men jag minns att den spelades flera gånger varje dag. Och det är inte normalt på 2000-talet för en låt från 1987?! Tom's Diner gjorde ju DNA en cover på, men det var redan 1990. Men jag minns att Tom's Diner också spelades en del då i början av 2000-talet (eller om det eventuellt var slutet på 90-talet). Är förklaringen så enkel som att en enskild programledare på NRJ råkade älska Suzanne Vega? Eller fick hon nån slags allmän revival i början av 2000-talet?

Hoppas någon har ett bra svar till mig? Annars lär jag grubbla på detta i några år :). Hur som helst, Suzanne Vega kommer till Katalin, dvs nästan till Fålhagen, så boka era biljetter på www.ticnet.se innan de tar slut.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar