måndag 12 september 2011

Kvarteret Liljan









Jag älskar böcker och under kulturnatten besökte jag stadsarkivet och det är ett ställe där jag oftast köper nåt. Kulturnatten är på något sätt magisk på så vis och man köper böcker som verkar intressant och man kommer in på ställen dit man annars inte tar sig. I år köpte jag bara en bok som handlar om Södra Kvarngärdet. Ja, skulle någon säga till mig att jag bor i Södra Kvarngärdet så skulle jag ta en extra titt på personen och fråga om personen surfat på hemnet.se på sistone. Där kallas området för Fålhagen.

Nog om prat om områdesgränserna för nu ska jag skriva om kvarteret Liljan som en sammanlagning av kvarteren Torkel och Liljan till ett större kvarter. I kvarteret Liljan kan man se tidstypiska burspråk och balkonger mot ljus puts. Leche hade tänkt sig lamellhus med tre våningar men Gunnar Weijke och Kjell Ödeen la till punkthus med fyra våningar. På det sättet skiljer sig husen från de andra i Fålhagen. Det blev ett stort grönområde mitt i byggnaderna som numera är mindre än på 40-talet eftersom man byggt bl. a. parkeringen på bilden rakt genom grönområdet. Man kan lätt se den ljusa putsfärgen och så ser man även de där burspråken som var ovanliga på den tiden.

Boken om Södra Kvarngärdet innehåller minst ett fel, man har skrivit fel bildtexter på bilderna 11 och 12 på sidorna 11 och 12. De borde vara tvärtom. Ett litet fel men eftersom man inte byggde så osnygga hus på 40-talet som man gjorde på 70-talet kändes det viktigt att påpeka det. U


Källor:
Stadens ansikte - En studie av Södra Kvarngärdet. Uppsatser i arkitektur- och bebyggelsehistoria. Konstvetenskapliga institutionen, Uppsala. Del 8. Stadsarkivet skriftserie nr 12.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarteret_Liljan

0 kommentarer:

Skicka en kommentar