söndag 4 september 2011

Uppsala 86ers vann mot Truckers















Dagens match slutade 33-0 till Uppsala 86ers men siffrorna ger en lite falsk bild av matchen för den var mycket jämnare än så. Dock slapp man som åskådare halvdö av spänning så som jag höll på att göra borta i Gävle. Senare idag spelar Gävle en bortamatch mot Nyköping och vinnaren från den matchen kommer sedan till Österängs IP nästa vecka. Det kommer att bli jätteintressant. Den 11 september kl. 13 är det dags för mera amerikansk fotboll på Österängs IP. Idag var vi över 300 på plats men det finns gott om plats för fler.

Under första kvarten hände det en hel del. Uppsalas #84 Alexander Wikström var iblandad i det mesta. Först följde han fint med #84 i Truckers och försvarade perfekt så att motståndaren inte kunde fånga bollen. Strax därefter fångar han bollen, när Truckers var tvungna att sparka iväg bollen på fjärde försöket, och då springer Wikström hela vägen till målet och då står det 13-0 till Uppsala. Målet var verkligen en laginsats från försvaret och där Uppsalas # 12 Petros Abraham svarade för säsongens tackling. Han gick in i situationen utan att tveka och tacklade en motståndarspelare som måste ha varit dubbelt så stor. Det kallar jag för att offra sig för laget. Den tacklingen var en av de avgörande tacklingarna som gjorde att Alexander Wikström kom loss.

Ända tills Wikströms puntretur hade matchen känts jämn men nu slappnade Uppsala 86ers av och spelet blev bättre och samtidigt klev försvaret fram och gjorde att Södertälje Truckers var tvungna att parkera anfallen gång efter gång och sparka bollen tillbaka till Uppsala 86ers.

Under matchens första spel så trodde jag mig ha sett den ordinarie QB:n Fabian Söderberg kasta bollen men eftersom han inte spelat på länge så var jag helt säker på att jag hade sett fel. Det är inte så svårt att bland ihop siffrorna 6 och 9. Det visade sig dock vara sant för i slutet av första halvleken och så hela andra halvleken spelade Fabian och han spelade bra. Uppsala 86ers blir så mycket farligare med en frisk Fabian eftersom han kastar bollen med god precision. Sedan gillar jag när man kastar boll för det kräver så mycket tajming och felmarginalerna är så små. Överlämningarna från Fabian till running backsen var så sena och långsamma, medvetet, att stackars bloggare blev nervös flera gånger men det fungerade väldigt giftigt! Jag ska inte glömma bort att berömma Nicholas Peterson som har spelat QB under stora delar av säsongen och gjort det bra men idag märkte man hur han är ännu bättre som WR. Sjukt snabb är han!

Grattis Uppsala 86ers! Nu är det vinnaren från matchen mellan Gävle och Nyköping som får komma till Österängs IP nästa vecka. Härligt! Jag kommer att vara där. Just det, observera att nu när det är slutspel så kostar biljetterna 60 kr och inte 50 kr som de gjorde under grundserien. Bara så ni vet och så är det alltid, förutom en gång i år, soligt på Österängs IP. Klockan 13!




0 kommentarer:

Skicka en kommentar