måndag 17 oktober 2011

Restauranguide för Fålhagenbor, del 4: för de som inte vill äta med kniv och gaffel


Exempel på etiopisk mat. Foto: essenj, Creative commons, www.flickr.com

Ärligt talat, varför ska man äta med kniv och gaffel när man kan äta med mycket roligare verktyg:)? Och på köpet få jättegod mat? Det första jag spontant kom att tänka på när jag började skriva detta inlägg var sushi, eftersom det finns så många bra sushirestauranger i och kring Fålhagen. Men sushi har jag skrivit om förut här, så nu ska jag ta upp tre andra restauranger.

Mat man kan äta med pinnar, förutom sushi, är förstås kinamat. Golden China är en relativt ny kinarestaurang som serverar äkta nordkinesisk mat, som inte har blivit försvenskad som den mesta kinesiska maten man får här i Sverige. De har jättegoda dumplings, dim-sum, vårrullar, mm. Dock något excentrisk service ibland. Kungsängsgatan 23: http://www.kinakrogen.se/

Vad kan man mer äta med förutom pinnar? Jo, med händerna förstås! Gå till Messob, den etiopiska restaurangen på Sturegatan 4: http://www.messob.se/. De serverar jättegoda traditionella etiopiska rätter, och rättvise- och kravmärkt vin samt etiopiskt öl. Mitt tips är att beställa en Messob Mix, för då får man välja fyra olika såser till sin injera (som är typ pannkakan man äter med). Detta är en av våra favoritrestauranger i Uppsala.

Ja, till sist så finns det ju länder närmare oss där man ibland skippar kniv och gaffel till förmån för sked och gaffel. Jag tänker förstås på Italien och pastan. För övrigt lärde jag mig idag att det mest är i södra Italien som man använder skeden, i norra Italien använder man bara gaffeln för att snurra pastan (källa: http://upptackitalien.wordpress.com/2010/06/10/hur-att-ata-spaghetti/). Men tillbaka till ämnet, det finns ju flera italienska restauranger i Uppsala. Vilken ska jag då tipsa om? Ja, jag tänkte göra det lätt för mig och tipsa om den som fått mig på bäst humör sist jag besökte den: Villa Romana (Gamla torget 4, http://www.villaromana.se/). Detta berodde till stor del på den helt underbara servitören vi hade! Men även på att förrätterna var jättegoda och likaså min scampipasta. Dock har jag hört att deras kött inte alltid är så gott, men det kan bara vara ett rykte. Läget på uteserveringen är ju guld också, lägg det på minnet till nästa sommar:).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar