måndag 31 oktober 2011

Batra på Musikens hus och shown "Det här var ju tråkigt"















Den här helgen har Mitt i Fålhagen fått en hög dos av skratt. I fredags var jag stadsdelen otrogen och besökte Flustret där Lennie Norman hade lite stand up-komik. Det var roligt. Jag gillar Normans humor och sen var det roligt att festa lite även om jag råkade ut för någon boxande obegåvning på dansgolvet. Jag kände på mig att han ute efter att provocera och ibland så vet man inte varför. Hade jag blivit slagen så hade jag kunnat citera Batra och säga "Det här var ju tråkigt". Och sedan polisanmälan boxaren. Tur att det inte behövdes.

Nåväl, föreställningen med Batra var mycket lugnare och nyktrare eftersom han uppträdde på Musikens hus. När det är kvalitetsunderhållning här i Fålhagen så måste man bara gå och se sånt. Batra är rolig. Det var skönt att han skämtade om ursprung, vare sig man pratar om etnicitet eller nationalitet. Jag tycker att den typen av diskussioner är lite för stela ibland. Kan man inte skratta åt sig själv, hur ska man då kunna ha självdistans? Man ska inte ta livet på största möjliga allvar. Man ska skämta om fördomar, kan man inte det så då kanske det inte är fördomar utan fakta :)! Är man finne som jag, så måste man kunna skratta åt knivar och sprit om någon gjort en rolig observation om det.

Batra lyckades även skämta om det här med att komma i tid. Jag kan ju tycka att det inte ska vara så svårt att komma i tid till en föreställning som kostar 350 kronor. Hur svårt ska det vara? Håller svenskhetens "att komma i tid" att dö ut? Det var tur att Batra skämtade med och om dem. Det är nog så man ändrar sitt beteende. Dessutom så fick han betalt för att skämta om dem :). Ja, även publiken måste tåla lite eller så kommer man i tid. En annan sak som Batra pratade om var arga lappar som vi skriver. Det är någonting roligt med arga lappar för de erbjuder oss ett sätt att uttrycka våra känslor om olika saker. Det är roligt. Kanske kunde Batra erbjuda bostadsrättsföreningar en kurs i konsten att skriva arga lappar i beteende ändrande syfte.

Musikens hus eller UKK som byggnaden heter mer officiellt, är en underbar lokal för kulturupplevelser i alla former. Nu med nya dörrar så slipper man även trängas med andra vilket minskar risken för konflikter och irritation. Kanske någonting för andra nöjeslokaler att ta efter. Det finns en nackdel med att sitta på balkongen i Stora salen. Vi satt längst fram på balkongen och metallräcket täckte scenen ganska effektivt för män som är lika långa som jag. Man fick antingen ligga i stolen eller hänga över räcket. Det var ju tråkigt men Batra var rolig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar