söndag 1 juli 2012

Kjell Erikssons Prinsessan av Burundi


Det är inte ofta man kan läsa om sin stadsdel i en deckare om man inte råkar bo i Stockholm. Därför är det extra skönt att ha läst Kjell Erikssons Prinsessan av Burundi som utspelar sig runt kända Fålhagenkvarter.

Den här sommaren har Mitt i Fålhagen ett deckartema. Jag kommer att lägga ut en minideckare som utspelar sig i Fålhagen. Jag ska försöka skriva lite mer skönlitterärt om Fålhagen framöver för det finns verkligen mycket detaljer att skriva om. Det är ju för övrigt de detaljerade karaktärsbeskrivningarna som jag gillade i Kjell Erikssons deckare med Fålhagen mitt i händelsernas centrum.

Bröderna John och Lennart är huvudkaraktärerna i Prinsessan av Burundi och Ymergatan en viktig punkt i deras liv. Med tanke på beskrivningen måste Fålhagen ha varit mycket tuffare område förr i tiden. Nu är det  mest lugnt i Fålhagen. Historia är ett intressant ämne och jag vet alldeles för lite om Fålhagen. Än så länge. Jag hoppas att jag kan bidra sommarens deckartema med lite äkta mord från förr i tiden. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar