torsdag 26 juli 2012

Tegelbruket och lergropen

Historia är lite grand som ett besök hos tandläkaren. Ju mer man rotar desto svårare blir det att få allting gå ihop. Som ni förstår så håller jag på med att läsa om lergroparna och jag är väldigt tacksam för Theresa Weber-Qvarforts fina arbete med lergroparna oh tegelbruken. Idag ska vi titta på det första tegelbruket och tilhörande lergropen.



Fålhagens första tegelbruk låg i kvarteret Sverre, närmare bestämt så låg tegelbruket på Vaksalagatan 33A-B och Botvidsgatan 15-19. Nu pratar vi om de två väldigt fina husen som Gunnar Leche ritade. Förra året skrev jag om båda husen i sommarserien om Leche.
Vaksalagatan 33 A-B
http://falhagen.blogspot.se/2011/07/leche-i-falhagen-del-2.html
och
Botvidsgatan 15-19
http://falhagen.blogspot.se/2011/07/leche-i-falhagen-del-3.html

Ja, det betyder att det första tegelbruket borde varit ur bruk redan vid mitten av 1920-talet eftersom båda husen byggdes 1927-1928. När jag läste studien en gång till så upptäckte jag att man flyttade tegelbruket vidare redan 1897. Det betyder att marken runt kvarteret Sverre var oanvända i 30 år. Eller? En annan sak som jag lärt mig är att stenarna till Tripolis kom från det första tegelbruket i kvarteret Sverre. Tripolis började byggas 1911. Tripolis är för övrigt ett mycket bra exempel på ett närproducerat hus. Mer om det i nästa stycke.

Sedan kommer vi till tandläkarexemplet dvs. parken bakom Tripolis. Enligt lergropsstudien fick det första tegelbruket sitt material från lergropen bakom Tripolis. Men i lergropsstudien kallas lergropsparken för Frodeparken. Det blir lite förvirrande eftersom jag har sett att man även kallar parken för S:t Göransparken. Vad heter parken? Jag skulle nog föredra att man döpte parken till Tripolisparken eller parken bakom Tripolis så att alla skulle veta vad vi pratar om. Den snart uppfräschade Frodeparken kommer att "byggas" intill trappan. Snart. Det ska bli spännande vart Frodeparksalkisarna då tar vägen för i sommar har det kryllat av alkisar där.


Källor:
http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/SiteCollectionDocuments/Sv/miljo-och-klimat/verksamheter-med-miljopaverkan/inventering-enligt-MIFO/lertakter-i-uppsala-inventering-och-fororeningssituation-version-2.0.pdf

Gunnar Leche -stadsarkitekt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar