torsdag 19 juli 2012

Trafiksituationen i Fålhagen: förslag och gnällomål

Trafiken i Fålhagen är i det stora hela ganska lugn. Det finns dock några ställen där man kunde förbättra trafiksäkerheten med ganska enkla lösningar. Här kommer mina förslag, som naturligtvis utgår ifrån just mina behov.

1. Bygg rondell i korsningen Björkgatan och Fålhagsleden. Jag förstår att Lennakattens spår gör ombyggnationen aningen krångligare än vanligt men det är otroligt mycket trafik i den korsningen samtidigt som sikten är dålig på somrarna när en massa växter växer hejvilt vid väggrenen. En rondell skulle göra hela korsningen mycket smidigare.

Det skulle även dra ner hastigheterna på Fålhagsleden för där frestas man att köra fort när det inte är så mycket trafik, men i korsningen vinglar det oftast både cyklister och fotgängare. Det är trots allt den här korsningen som är den snabbaste vägen för cyklister och fotbgängare att ta sig till Boländerna. Jag tycker att det sker relativt många olyckor just här.

2. Jag är inte mycket för förbud men jag skulle kunna tänka mig att man kunde förbjuda cykeltrafiken i korsningen Vaksalagatan och Väderkvarnsgatan. Enligt statistiken som jag såg så är den här korsningen den farligaste för fålhagencyklister. Det kan jag förstå eftersom cyklisterna gör även vänstersvängar här. Det ser bara totalt livsfarligt ut! Man borde kanske helt enkelt tvinga cyklisterna att använda övergångsställen i den här korsningen. Någonting bör man göra eftersom cyklisterna inte själva fattar sitt eget bästa. För övrigt så är korsningen aningen farlig för bilisterna också. En gång såg jag en dam åka rakt över Vaksalagatan och in på filen för mötande trafik. I den här korsningen bör man som bilist se upp.

3. Ja, jag tjatar om cykeltrappan vid Frodetrappan.Varför har man inte byggt en cykeltrappa där. Istället så tvingar man cyklisterna till Norrtäljegatan som är en mycket farligare cykelgata jämfört med Frodegatan. Istället för att bygga en utsiktsplats utan utsikt så borde man ha byggt en cykeltrappa där. Det ska bli intressant att se vilken effekt cykelvägen till Ymergatan kommer att ha. Cykelvägen från Norrtäljegatan känns redan aningen farlig, därför att cyklisterna gärna genar lite vid hotellet.

Nåväl, det var väl sommarens trafikanalys.



6 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Håller helt med. Ska länka detta till vårt MP kommunalråd som kanske vet hur man kan agera för att få till det du tar upp.

Anonym sa...

Hastigheten bör sänkas till 40 på sträckan korsningen Vaksalagatan/Väderkvarnsgatan till Strandbodkilen och vidare fram till Fålhagens IP (där bostadsbebyggelsen upphör) där det blir 50 km/h som idag.

Anonym sa...

Ingen större mening att sänka hastigheten när polisen aldrig masar sig ut för att se till att den efterlevs.
Tvivlar på att de som nu kör 60-70 på 50 vägen skulle sänka det för att det blir 40.

Juuso sa...

Jag tycker att man kunde sänka hastigheten till 40km/h, det är redan 30km/h vid Vaksalaskolan under vissa tider. Sedan håller jag även med om att man inte får dem som kör 60/70 där idag att sänka farten till 40. För det behövs det en olycka med dödlig utgång. Tyvärr.

Anonym sa...

Helt rätt!

Avsaknad av rondell (eller trafikljus) vid Björkgatan/Fålhagsleden är mycket märklig. Lännakatten kan väl inte vara så bökig, det går ju bra med trafikljuset vid Tycho Heden t.ex.

Och att det inte finns cykelnedfart vid Stationen är så konstigt att man saknar ord. De som planerat kan aldrig någonsin sett hur området ser ut.

Anonym sa...

Instämmer och blir det för komplicerat med rondell så kan de väl åtmistonde sätta upp ett trafikljust. Det är vansinne att en så tungt trafikera korning inte har endera.
instämmer på 2 och 3, punkt 3 är dessutom ett totalt underkännade av kommunes repsentatnter i projekt resecenter. Saknar Uppsala kommun helt personal med sunt förnuft elelr hade de bara ingen att avvar till Uppsala största projekt det här århundradet?

Skicka en kommentar