torsdag 7 mars 2013

Aktivering av Speakers' corner


Jag besökte riksdagens åhörarläktare i februari. En mycket intressant upplevelse, inte minst på grund av talmannens talhastighet. Jag förstår varför han kallas för talmannen. Jag visste inte att det går att prata så fort och ändå förståeligt. Röstningarna avlöste varandra i grym fart. Riksdagsmännen följde talmannens dirigering och alla bläddrade i sina häften samtidigt. 

Det gav mig en idé. Den första maj kommer det att hållas tal på Vaksala torg. Antagligen kommer man inte att använda Speakers' corner-anläggningen. Jag ska börja med någonting nytt. Varje fredag i maj, med start den 10 maj kl. 10.00 ska jag stå vid Vaksala torg och prata om frihet som jag sedan kommer att lägga ut på bloggen under sommaren. Första gången talar jag kl. 10, de efterföljande majfredagarna blir det med start kl 16.00

Varför ska jag börja frihetspratet? Det behövs. Diskussionen om hur folk gömmer sig bakom sina datorer och uttrycker sig hatfullt och medan man ofta diskuterar saker på ansiktsbokens (ogillar för övrigt ordet ansiktsbok men i det här sammanhanget passade det in) sidor, blir det sällan ansikte mot ansikte möten på torg. Jag måste bara testa den här formen därför att jag är orolig över att våra friheter kommer att minska framöver eftersom alla inte klarar av sin frihet. Och så hoppas jag på att aktivera Speakers' corner. Det behövs också. 


2 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Påminn, jag vill gärna höra dig!

Juuso sa...

Det ska jag göra. Det kommer att vara tufft första gången.

Skicka en kommentar