fredag 8 mars 2013

Konkurrerande gatumusiker och om en gata

På bilden ser ni kaninen i sin lövpåse. Hon äter förra årets löv och verkar tycka att det är gott. Hon har väntat hela vintern för att börja äta löven. Nu var det tydligen dags. I vissa delar av Fålhagen har man använt samma metod med snöplogningen: Vänta och se vad som händer. MEN jag kan försäkra er att vi har det ändå bra i Fålhagen för jag besökte Löten med bil, som ändå är avsedd för att klara av gropar, och där var på håret att inte bilen fastnade i en isvak. Herregud.

Jag skrev tidigare om tiggare i Uppsala och gatumusikerna i centralpassagen. En sak som jag undrar, hur kommer det sig att jag alltid bara ser en gatumusiker i taget i centralpassagen? Vilka regler finns det kring sånt? Är det så att den som är först på plats får hela utrymmet för sig själv? I onsdags hörde jag en tjej sjunga Amazing Grace i centralpassagen. Är det någon som vet mer om gatumusikanterna som spelar musik med förstärkare?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Först och främst undrar jag, anser du att gatumusiker och tiggare är samma sak? Tjejen du såg i onsdags som sjöng Amazing Grace var jag. Så jag är helt rätt person att prata med om du vill veta mer. Det finns inget regelsystem, det är först till kvarn samt skapa dialog som gäller. De flesta gatumusikerna är väldigt trevliga och går att komma överens med om tider, brukar inte vara några problem. I mitt fall står jag inte varje dag och inte heller hela dagen, utan det brukar röra sig om 1,5 timme åt gången.
Vill du veta något mer så är det bara att fråga på!
:)

Juuso sa...

Hej! Kul med kommentarer från en riktig källa :). Du sjöng bra men så är det inte med alla gatumusikanter i centralpassagen. Jag räknar t.ex. det monotona trummandet till tiggande. Så ja, ibland tycker jag att gatumusiker är en och samma sak. Det gäller inte alla.

Jag har lite funderingar kring gatumusikanterna i centralpassagen.

1. Varför spelar och sjunger man just där?
2. Vad är anledningen till att man är gatumusikant i Uppsala.
3. Måste man använda förstärkare när man spelar på allmänna platser? Särskilt på platser där man kan missa viktig information om spårändringar osv.

P.S. Vill du berätta mer om gatumusikanter så får du jättegärna maila mig på mittifalhagen@gmail.com

Jag skriver gärna ett mer positivt inlägg om ämnet :). Däremot har jag väldigt svårt med tiggare.

Skicka en kommentar