lördag 30 mars 2013

Tiggare i Fålhagen och resecentrum från ett större perspektiv


Det var löning nyss. I torsdags förra veckan såg jag Debatt som handlade om tiggeri. Dagens inlägg blir aningen politiskt, vilket inte hör till vanligheterna här på bloggen. Tonen i inlägget kan uppfattas vara aningen hård.

Jag tycker att tiggeri inte är ett samhällsinslag som hör hemma i Sverige där välfärdsstaten ska ta hand om dem som inte har det så bra. Välfärdsstaten fungerar bra eller hittills har jag bara positiva upplevelser om välfärdsstaten. Tiggeriet i Fålhagen, resecentrum och Uppsala är ett importfenomen. I Debatt pratades det mycket om hur medlemskapet i EU på något sätt automatiskt skulle göra oss ansvariga till att hjälpa tiggare men så kan det inte vara om personerna inte ingår i vårt socialsystem. Jag tycker att man borde kräva mer ansvar av de länder som är källan till tiggeriet.  Jag tycker att det är konstigt att det ofta krävs att t.ex. Turkiet och Kina ska bli bättre på att ge sina medborgare mänskliga rättigheter och så har vi samtidigt länder i EU som inte tar hand om sina medborgare. I Rumänien är problemet av ekonomiskt karaktär. Varje land ska ta hand om sina medborgare och fattigdom ska bekämpas på större skala än att man ger enskilda tiggare lite mat och pengar. Det är som att ge en man fisk men inte lära honom fiska (ett kinesiskt ordspråk). Det är fiskandet som t.ex. Rumänien måste åstadkomma. Att ta hand om sina egna medborgare.

Själv köper jag Situation Stockholm för att hjälpa hemlösa. Det är organisationer som jag vill stödja, istället för att ge pengar till rena tiggare, gatumusiker som spelar halvdåligt eller irriterande, eller påträngande rosförsäljare. Finns det inga organisationer eller sociala skyddsnät som i Sverige så är det svårt att klara sig om man inte har det så bra ekonomiskt. Men då tycker jag att det är snarare så att andra länder borde utveckla sådana. Man kan börja med att erkänna folkgruppernas existens. Jag är osäker på Rumäniens vilja att hjälpa fattiga romer så mer press på Rumänien bordet vara steg 1 i att få bort tiggarstråken ifrån Uppsala och Fålhagen.

En hel rumänsk by ska inte vara beroende av tiggeripengarna från Sverige, Uppsala och Fålhagen. Den rumänska staten måste faktiskt ta sitt ansvar:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/pengarna-fran-svenska-gator-haller-byn-vid-liv

Avslutar inlägget med Cornelis "Polaren Per hos det sociala":
http://www.youtube.com/watch?v=LAOKbL33vMg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar