tisdag 19 mars 2013

Miljöproblem av byggandet? - Ett viktigt inlägg

Idag hamnar vi lite utanför Fålhagen men ämnet är viktigt även för oss som bor i Fålhagen. Det är väldigt få bloggar jag numera hinner följa men eftersom jag är besatt av vad som händer runt omkring oss så följer jag Scribos blogg om Uppsala. Den 5 mars postades det någonting mycket intressant just där. Inlägget handlade om vad som hänt med Ultuna källan (http://www.scribo.se/har-ultuna-kalla-sinat). Jag springer förbi Ultuna källan en gång i veckan men jag hade inte upptäckt detta eller tänkt på detta. Jag hoppas att Ultuna källan inte har sinat utan att det går att hitta en annan förklaring än byggandet i Ultuna.

Jag är dock skeptisk till att det skulle finnas en annan förklaring än just byggandet för när man höll på att bygga resecentrum i Fålhagen så fick en kompis husfasad sprickor helt plötsligt. Ett gammalt hus som helt plötsligt får sprickor i fasaden kan nog inte förklaras med någonting annat än just projektet kring resecentrum. Så var det hos oss också. Man kände hur huset skakade när de pålade marken vid resecentrum.

Det råder brist på bostäder i Uppsala men jag hoppas på att man tar hänsyn till miljö när man bygger hus. Det är extra läskigt när det händer någonting med vattentillförsel, så som det verkar ha blivit i Ultuna. Har man kommit i kontakt med grundvattnet i Ultuna? Är det någon som vet mer om Ultuna källan så kommentera gärna eller maila. Det är viktigt att vi hjälps åt att bevara Uppsalas känsliga miljöer.

Skulle bara kolla att inlägget såg publicerbart ut och så upptäckte jag att Scribo har lagt ut en uppdatering om Ultuna källan. Läs om läget just nu: http://www.scribo.se/har-ultuna-kalla-sinat-uppdatering-18-mars-2013

0 kommentarer:

Skicka en kommentar